اصلا به چه دلیل ورزش کنیم ؟

۱۰ واقعیت درباره ورزش

دوست دارین سر کار تند و تیز تر شید؟ وقتی به خونه میاید کمتر احساس خستگی کنین؟ بتونین ساعاتی رو به آسودگی کنار همسرتون بگذرونین؟ یا حتی بتونین بدون احساس گناه شیرینی بخورین؟

اگه جواب شما به این سؤالات مثبته، ورزش چاره کارتونه!

فعال بودن از نظر جسمی فواید و امتیازات بسیار زیادی واسه شما داره. اگه به دنبال انگیزه ای واسه شروع یه برنامه ورزشی هستین یا می خواین تمرینات خود رو به صورت منظم از سر بگیرین، در این مقاله ۱۰ نکته درمورد ورزش فیتنس و بدنسازی براتون عنوان می کنیم که با امید به اینکه بتونه انگیزه لازم رو در شما بسازه.

۱٫ ورزش قوای مغزی رو تقویت می کنه.

دیوید اَتکینسون، مربی حرفه ای بدنسازی باور داره که ورزش نه فقط باعث تقویت بنیه و جسم شما می شه، بلکه به کارکرد مغزتون هم کمک می کنه.

“ورزش سطح انرژی بدن رو بالا برده و هم اینکه اندازه سروتونین موجود در مغز رو که باعث افزایش کارکرد اون می شه رو هم زیاد می کنه. آشکاره که کسائی که فعالیت بدنی بالایی دارن یا ورزش می کنن، کارایی بسیار بالاتری در محل کار دارن. شرکتا و کمپانیایی که ساعات اتلاف وقت و مرخصیای استعلاجی کارکنانشون کمتر باشه، نه فقط هزینه های بهداشتی و درمانی کمتری متقبل می شن، بلکه درکل پیشرفت بیشتری هم در کار دارن.”

۲٫ جنبش و تلاش، استرس رو نابود می کنه.

به همون اندازه که فکر و خیال ورزش کردن ممکنه باعث ایجاد استرس در شما شه، وقتی کار تمریناتون رو شروع کردین، در کلیه ی جنبه های زندگی با استرس بسیار کمتری مواجه میشین.

سدریک بریانت روانشناس ورزشی عقیده داره، “ورزش عکس العمل تمدد اعصاب در بدن بوجود میاره و انگار حواس افراد رو از آشفتگیا و فشارهای روحی روانی به شکل مثبتی پرت میکنه.” اونم اینکه میگه ورزش خلق و خو رو بهتر کرده و از بروز افسردگی جلوگیری می کنه.

شما تنها کسی نیستین که می تونه از خوشبختی و از دست دادن استرس در زندگی لذت ببره. هرچه استرستون کمتر باشه، تند مزاجی و زود رنجیتان هم کمتر می شه و این مسئله باعث تقویت رابطه تون با همسر، فرزندان و دوستانتون می شه.

۳٫ ورزش به شما انرژی میده.

اصلا به چه دلیل ورزش کنیم ؟

ممکنه تعجب کنین که چیجوری نیم ساعت در روز ورزش کردن می تونه کل روزتون رو عوض کنه. وقتی طی ورزش، اندورفین به جریان خونتون وارد می شه، بقیه روز احساس انرژی بیشتر دارین.

و وقتی قدرت و ایستادگی بدنیتان رو تقویت کردین، انجام کارای روزانه مثل حمل خریدهای خونه یا بالا رفتن از پله ها براتون ساده تر می شه. و این مسئله باعث می شه درطول روز بسیار پرانرژی تر باشین.

یکی از مهمترین بهانه های آدما که به مشاوران ورزشی مراجعه می کنن اینه که واسه ورزش کردن خسته هستن. متخصصین عقیده دارن با اینکه ورزش در اول کار ممکنه خستگی شما رو بیشتر کنه، اما این وضع خیلی دووم نمی آورد. احساس خستگی جسمی که بعد از ورزش کردن دارین مثل خستگیای عادی روزمره نیس. هم اینکه وقتی بدنتون به ورزش عادت کرد، اندازه انرژیتان روز به روز بیشتر می شه.

۴٫ پیدا کردن کمی وقت واسه ورزش خیلی هم آسونه.

اَتکینسون باور داره که کلید کار اینه که از زمانتان بهتر و عاقلانه تر بهره گیرید. باید با یه تیر دو نشون بزنین.

فرزندانتان رو به پارک ببرین یا با اونا به دوچرخه سواری برید. با اینکار نه فقط کمی فعالیت بدنی انجام دادین بلکه از بودن کنار خونواده هم لذت بردین. با بچه ها به شنا برید. حتی قایم باشک بازی با اونا هم یه جور فعالیت فیزیکی هستش و بهتر از هیچیه.

با همکارانتون قرار پیاده روی بذارین. این فکر رو از ذهنتون دور کنین که واسه ورزش کردن حتماً باید به باشگاه برید و روزی یه ساعت در اونجا مشغول به تمرین شید. با اضافه کردن کمی فعالیت بدنی به کارای روزانه تون به همون اندازه به سلامت جسمتون کمک می کنین.

اتکینسون میگه، “همه باید دست کم ۲۰ دقیقه در روز فعالیت جسمی در حد ورزش داشته باشن. بعضی وقتا ۱۰ دقیقه طناب زدن از ۲۰ دقیقه پیاده روی یا دو بهتره. جاروبرقی کشیدن خونه در صبح، بردن بچه ها به پارک در بعد از ظهر و کمی پیاده روی با همسرتون هنگام شب می تونه روزی بسیار فعال رو براتون بسازه.

دستورالعملای جدید دولت عنوان میکنه که واسه کاهش وزن و حفظ اون، باید دست کم روزی ۶۰ دقیقه ورزش کنین، اما واسه حفظ سلامتی و به کار گیری فواید ورزش در مقابله با بیماریا، روزی نیم ساعت هم بسه.

۵٫ ورزش به ایجاد رابطه ها کمک می کنه.

مطمئناً ورزش کردن به همراه کسی دیگه، همسر، آبجی یا داداش، یا یه دوست، در تقویت رابطه تون با اون بسیار کارساز هستش. علاوه بر این متخصصین عقیده دارن که ورزش اگه به صورت جمعی یا دونفره انجام شه، لذت بخش تر می شه.

بخاطر این برنامه ای بریزین که هر شب بعد از شام با همسرتون به پیاده روی برید. با آبجی یا برادرتون یا دوستتون هم برنامه تنیس بذارین یا با هم به باشگاه ایروبیک برید.

کسائی که واسه ورزش کردن خود یه همراه دارن، نسبت به کسائی که تنهایی ورزش می کنن، در ادامه تمرینات خود پایدارتر هستن و بیشتر به اهدافشون دست پیدا می کنن.

۶٫ ورزش از بروز بیماریا جلوگیری می کنه.

تحقیقات نشون داده که ورزش می تونه بروز بیماریای قلبی، سکته، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع دو، پوکی استخون، ورم مفاصل، و از دست رفتن حجم عضلانی رو کندتر کرده یا ازش جلوگیری کنه.

ورزش هم اینکه پیر شدن رو هم راحت تر می کنه. سدریک بریانت عقیده داره، “از اونجا که ورزش باعث تقویت عضلات و مفاصل می شه، از خیلی از دردهای دوران میانسالی که به خاطر نبود فعالیت فیزیکی ایجاد می شه، کم می کنه.

ورزش هم اینکه باعث تقیت سیستم دفاعی بدن هم می شه و به خاطر همین کمتر به سرماخوردگی یا آنفولانزا گرفتار میشین. بریانت میگه، “هیچ نوع مریضی خاصی وجود نداره که ورزش کردن روی اون تاثیر مثبت نداشته باشه.”

۷٫ فیتنس قلبتون رو تقویت می کنه.

بریانت عقیده داره ورزش نه فقط به مقابله با بیماریا مقابله می کنه، بلکه قلبتون رو هم تقویت می کنه. و این مسئله باعث می شه ورزش کردن یا بقیه فعالیتای فیزیکی روزانه تون، براتون ساده تر شه.

اون میگه، “قلب شما و سیستم قلبی-عروقیتان، با ورزش بسیار مفیدتر عمل میکنن و قلبتون پلاکای کمتری میسازه. و وقتی قلب قدرت بیشتری پیدا کرد، واسه ایجاد همون مقدار نیرو، لازم نیس اونقدر تند بتپد.

فقط پس از چند روز از شروع تمریناتون، بدن خود رو با این محرکات جدید هماهنگ می کنه و ورزش براتون ساده تر می شه و خستگی کمتری احساس می کنین. تنفستون هم بین ورزش بهتر می شه.

۸٫ ورزش اجازه میده بیشتر بخورین.

حجم عضلانی کالری بیشتری نسبت به چربیای بدن می سوزونن. به خاطر همین، هر چی عضلات بدنتون بیشتر باشه، اندازه سوخت و ساز بدنتون بین استراحت بیشتر می شه. و وقتی هم که ورزش می کنین کالری بیشتری می سوزونین.

اینا به این معناست که وقتی به طور منظم ورزش می کنین می تونین بعضی وقتا از شیرینی جات یا شکلاتایی که دوست دارین، نه دزدکی، بخورین. وقتی همیشگی ورزش کنین باعث نمی شه که با خوردن یه شیرینی ۱۰ قدم به عقب برگردین.

۹٫ ورزش کارائیتان رو بالا می بره.

بعد از چند هفته ورزش منظم، ممکنه لباستون طور دیگری در تنتون بایستد و احساس کنین که شکل ماهیچه هاتون متفاوت شدن.

ورزش همیشگی عضلات و ماهیچه هاتون رو تقویت می کنه، انعطاف پذیریتان رو بیشتر می کنه، و کارایی کلیتان رو هم پیشرفت می دید.

بریانت در این مورد میگه، “عضلاتتون خیلی مفیدتر کار میکنن و استقامتتان بالاتر میره. هم اینکه زمان عکس العمل و توازن بدنتون هم تقویت می شه.”

۱۰٫ کاهش وزن مهمترین هدف نیس.

یکی از مهمترین دلایل ورزش کردن واسه خیلی از افراد کم کردن وزن است. اما مطمئناً این تنها فایده یه برنامه ورزشی نیس.

بریانت میگه، کاهش وزن واسه اونایی از آدمایی که تازگیا تمرینات ورزشی خود رو شروع کردن، هدفی دراز مدته و این می تونه تا قسمتی ناامید کننده باشه. مردم معمولاً اگه نتونن سریع نتیجه بگیرن، قادر به ادامه کار نیستن.

به خاطر همین بریانت عقیده داره که، مردم علاوه بر کاهش وزن باید بر فوایدی که ورزش میتونه کاراییتان در کارای روزانه داشته باشه هم فکر کنن. اینم می تونه انگیزه ای واسه ادامه راهشون باشه.

وقتی برنامه ورزشیتان رو شروع می کنین، هر هدفی که از کاهش وزن در ذهنتون باشه، نباید بذارین که تنها هدفتون باشه. تلاش کنین واسه انرژی بیشتری که به شما میده، واسه اینکه استرستون رو کم می کنه و قوای جسمانیتان رو تقویت میکنه به سراغ ورزش برید.

وقتی این اهداف باهم در ذهنتون باشه، خیلی زود ورزش یه تیکه از زندگیتون می شه.

.

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *