آکایران :اشکان خطیبی یکی از یبازیگرانیه که واسه بازی در فیلمش وزن خود رو در عرض ۳ ماه ۲۰ کیلو کم کرد. حالا می خوایم در این مقاله رژیم لاغری اشکان خطیبی و ضررهایش رو بررسی کنیم.

رژیم لاغری این بار به سبک اشکان خطیبی

بنا : اشکان خطیبی، بازیگر جوون و محبوب کشورمون در صفحه اینستاگرام خود عکسی به اشتراک گذاشته که حسابی باعث ترس و نگرانی طرفدارانش شد. در این تصویر، چهره جوونی دیده می شد که دیگه شباهتی با اشکان قبلی نداشت تا جایی که حتی بعضیا فکر کردن اون شخص دیگه ایه اما جوون به تصویر کشیده شده خود اشکان بود؛ اشکان مریض و نحیف! 

خیلیا بدون توجه به توضیحات زیر عکس شروع به بیان نگرانی و انتقاد از این بازیگر کرده بودن. در حالی که اشکان توضیح داده بود این شکل و شمایل مربوط به فیلم «سینما- نیمکت» است؛ فیلمی که در اون نقش یه جوون گرفتار به مریضی «جوع» رو اجرا می کنه و به خاطر اون مجبور شده طی سه ماه ۲۰ کیلوگرم از وزن خود کم کنه تا به ۵۵ کیلوگرم برسه. با اینکه حالا نگرانی از مریض بودن اشکان رفع شده اما این اندازه کاهش وزن طی مدت زمان سه ماه خود بی خطر نبوده و می تونه عوارضی جدی واسه بدن به بار بیاره. دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مورد بیشتر واسه شما توضیح میده.  

 

اشکان خطیبی با منتشر کردن این عکس در اینستاگرام گفته:

«یادتونه من زمستـــون قبلی این شکلی بودم. پارسال به خاطر فیلم سینما- نیمکت مجبور به کاهش وزن شدم.»

 

 سرعت لاغری وابسته به کالریای مصرفی

رژیمای کاهش وزن چه از نوع متعادل یا غیر متعادل، با برهم زدن موازنه بین کالریای دریافتی از خوراکیا و آشامیدنیا و مقدار انرژی لازم بدن باعث کم شدن وزن می شن. به زبون ساده تر اگه اندازه کالریای دریافتی کمتر از نیاز بدن باشه، فرد لاغر می شه. حال هر قدر که دریافت کالری به نسبت نیاز بدن با فاصله بیشتری انجام شه، رژیم کاهش وزن سریع تر عمل می کنه. مثلا اگه فرد روزانه به ۲۰۰۰ کیلوکالری نیاز داشته باشه و اندازه کالریای دریافتی خود رو به ۶۰۰ کیلوکالری در روز برسونه، دچار کاهش وزن شدید می شه اما اگه روزانه ۱۶۰۰ کیلوکالری دریافت کنه، سرعت کاهش وزن اونم کندتر هستش. 

 

نون و برنج رو مقصر ندونین

رژیمای نامتعادل با دستکاری در متابولیسم بدن واسه کاهش وزن سریع، سلامت رو به خطر میندازن. بعضی از این رژیما یکی از گروه های غذایی اصلی رو حذف می کنن؛ مثلا رژیمی هست که مصرف کربوهیدراتا رو منع کرده و عوضش بر مصرف پروتئین و چربی تاکید می کنه. 

با اینکه این رژیم به سرعت باعث لاغری می شه اما فرد رو دچار کمبود مواد مغذی از گروه حذف شده می کنه. علاوه بر این، مصرف زیاد پروتئین می تونه باعث مشکل در متابولیسم، افزایش بار کبد و کلیه و آسیب به اونا، مشکل آب و الکترولیت و به دنبال اون حتی ایست قلبی شه. افراد نباید چاقی خود رو فقط به نون و برنج نسبت بدن و اونا رو از رژیم غذایی شون حذف کنن. هر کدوم از گروه های غذایی از اهمیت زیادی برخورداره و واسه حفظ وزن مناسب فقط باید به اندازه متعادل مصرف شه.  

اشکان خطیبی در فیلم سینما نیمکت

نکته

 اشکان خطیبی در فیلم «سینما- نیمکت» نقش فردی رو بازی می کنه که به مریضی جوع مبتلاست. «جوع» واژه ای عربی به معنی «گرسنگی» است. در این مریضی فرد به اندازه کافی مواد مغذی لازم واسه بدن رو دریافت نمی کنه و لاغر می شه. دلیل اونم می تونه فقر، بیماریای سوء جذبی، مشکلات روحی و روانی و … باشه. 

 

بازی با جون یا کالری؟

از نظر سلامت، تحقیقات جور واجور نشون دادن که اگه کاهش کالری دریافتی زیادتر از اندازه مجاز باشه، احتمال آسیبای جور واجور واسه بدن هم بیشتر می شه. درواقع وقتی حجم خوراکیا و آشامیدنیای مصرفی خیلی پایین میاد، فرد نمی تونه مواد مغذی، ویتامینا و املاح لازم بدنش رو تامین کنه. کاهش وزن ۲۰ کیلویی طی سه ماه هم آسیبا و عوارضی رو در کوتاه مدت و بلندمدت داره؛ البته آقای خطیبی جوونه و برخلاف افراد با سنین بالا ممکنه در کوتاه مدت با پیروی از این رژیم دچار آسیب خاصی نشه اما در دراز مدت (۵ تا ۱۰ سال بعد) خطر آسیب استخوانی، پوکی استخون، کاهش توده ماهیچه ای و آسیبای اسکلتی واسه اون و بقیه جوانان پیرو این رژیما هست.

 

لاغری به صرف سنگ کلیه، کم خونی و ایست قلبی!

رژیمای لاغری نامتعادل و شدید در بعضی موارد می تونن ایجاد کننده بروز بیماریای متابولیک مثل دیابت، پرفشاری خون و حتی بیماریای قلبی عروقی و … شن. 

از دیگر مشکلات این رژیما میشه به ایجاد سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، کم خونی، پوسیدگی دندون ها، کاهش بینایی، ضعف اعصاب، ضعف عضلانی، سردرد، سرگیجه، یبوست، زخمای گوارشی، بی نظمی عادت ماهانه، مشکلات روانی، افسردگی و … اشاره کرد؛ البته باید در نظر داشت که احتمال بروز مشکلات، براساس شرایط بدنی هر فرد می تونه فرق داشته باشه؛ مثلا آدمایی که دچار بیماریای زمینه ای هستن در خطر بیشتری قرار دارن.

 

با بستنی هم میشه لاغر شد اما …

الان بیشتر از سه هزار نوع رژیم لاغری پیشنهاد می شه که بیشتر اونا ضرر دارن و باعث کمبود مواد مغذی می شن. مثلا رژیمایی وجود دارن که براساس اونا فرد باید فقط بستنی یا مایعات بخوره. این رژیما وزن رو کاهش میدن اما به دلیل ایجاد مشکل متابولیسم به ارگانای داخلی بدن آسیب جدی وارد می کنن؛ حتی بعضی وقتا با خطر مرگ همراه هستن. علاوه بر این، تاثیر اونا پایدار نیس و فقط در کوتاه مدت جواب میدن. 

بیشتر این رژیما از اونجایی که واسه متابولیسم بدن فرصت یکی بودن و سازگاری جفت و جور نمی کنن، بعد از یه مدت شکست می خورن و باعث برگشت سریع وزن، حتی بیشتر از قبل می شن.  

 

رژیم غذایی باید منحصر به فرد باشه

یه رژیم غذایی متعادل باید شامل تموم گروه های غذایی از جمله گروه شیر و لبنیات، نون و غلات، سبزیا و صیفیا، میوه ها، گوشتا، حبوبات و مغزها باشه. اندازه کاهش کالری و بر هم زدن موازنه کالری هم باید متناسب با وضعیت هر فرد تعیین شه. مثلا آقای خطیبی اگه روزانه به ۲۰۰۰ کیلوکالری احتیاج داشته باشه با در نظر گرفتن جوون بودنش می تونه در شروع حتی تا ۵۰۰ کیلوکالری از برنامه غذایی خود کم کنه؛ البته اصول علمی این اندازه کاهش کالری رو هم تایید نمی کنن اما اگه به دلیلی کاهش وزن ضرورت بسیار فوری داشته باشه، بعضی افراد می تونن به طور استثنا تحت نظر متخصص تغذیه از اینجور رژیمی پیروی کنن.

 

لاغر شدن حساب و کتاب داره

واسه تجویز یه رژیم لاغری متعادل اول از همه باید سن، جنس، شرایط جسمی و گذشته سلامت فرد رو در نظر بگیریم. در مرحله بعد، آزمایشای پاراکلینیکی لازم رو واسه اون تجویز کرده و براساس یافته های اون اندازه کالری لازم و حد مجاز کاهش اونو محاسبه می کنیم؛ طوری که فرد در مدت زمان مناسب به وزن طبیعی خود برسه و در عین حال دچار آسیب نشه. 

علاوه بر این، خطاهای رفتاری در غذا خوردن باید اصلاح شن و فرد برنامه ورزشی منظم داشته باشه. درواقع اگه می خواین کاهش وزن پایدار بمونه باید در انتخاب غذا و زمان مناسب غذا خوردن حواستون باشه و با عجله غذا نخورین. ورزش کردن هم واسه رسیدن به وزن مطلوب و حفظ بافت ماهیچه ای و ترکیب مناسب بدن لازمه. 

 

چقدر کاهش وزن در ماه مجازه؟

اندازه کاهش وزن در طول ماه باید واسه هر فرد باتوجه به شرایط جسمی و اندازه اضافه وزن به طور جداگونه محاسبه شه. کلا اگه فرد سالم باشه، می تونه در ماه دو کیلو و نیم تا سه کیلو از وزن خود کم کنه؛ البته باید در نظر داشت که سرعت کاهش وزن در اول رژیم لاغری بیشتره و در ادامه این روند کندتر می شه. متخصص تغذیه می تونه اندازه مجاز و مناسب کاهش وزن در طول هر ماه رو واسه فرد تعیین کنه. 

 

 

 اشکان نباید واسه برگشت عجله کنه! 

آدمایی که زیادتر از اندازه لاغر هستن به دلایل زیاد از اشتهای خیلی کم، مشکلات متابولیک و سوء جذب رنج می برن اما اشکان خطیبی دچار این مشکلات نبوده و فقط واسه نقش آفرینی در سینما، وزن خود رو کاهش داده. در هر صورت افراد خیلی لاغر باید مانند افراد چاق به طور کم کم و تحت نظر متخصص تغذیه به وزن طبیعی برسن. رژیم غذایی واسه چاق شدن هم طبق شرایط جسمی هر فرد تعیین می شه اما براساس یه الگوی کلی، افراد لاغر می تونن در ماه دو کیلو و نیم تا سه کیلو به وزن خود اضافه کنن.

 

 

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *