: اشکالی نداره، اگه نمیتونین ثابت بشینید!

: هممون در دور و برمون دوستائی داریم که همیشه پای خود رو تکون میدن؛ حتی وقتی که همه چی آرومه، هیچ عامل استرس زا وجود نداره اونا از خود رفتارای استرسی نشون میدن. یا هر بار که یه گروه تقریبا بزرگ دور یه میز می شینن، یه نفر پیدا می شه که پایش رو زیر میز تکون بده و اونو به لرزه درآورد. این کار به نظر آزاردهنده می رسه، اما تحقیقات نشون میدن این کار بهتر از ثابت نشستنه.

نشستن زیادتر از اندازه می تونه در آخر شما رو به کشتن بده، اما در کوتاه مدت باعث زیاد شدن وزن و دیابت می شه. چون این کار موجب کاهش جریان خون در بدن، و به خصوص در ناحیه پاها می شه .هم اینکه، گردش خون کمتر در بدن منتهی به تنگ شدن عروق شده و سلامت قلب شما رو به خطر میندازه.

اما بعضی وقتا اصلا نمی تونین وایسید یا راه برید. محققان دانشگاه میسوری تو یه آزمایش جدید بررسی کردن که تکون دادن یه پا بین نشستن کمکی به جریان خون در بدن می کنه یا خیر. اونا در این آزمایش از ۱۱ دانشجوی داوطلب خواستن که به مدت ۳ ساعت پشت میز بشینن و یه پای شون رو بعضی وقتا تکون بدن، در حالیکه پای دیگه رو ثابت نگه می دارن.

محققان جریان خون ورودی به شریانای اصلی پا رو قبل آزمایش، طی آزمایش و بعد از تموم شدن مورد بررسی قرار دادن. جای تعجب نداشت که جریان خون در پای ثابت رو به کاهش و در پای فعال رو به افزایش بود. اما در آخر این آزمایش ۳ ساعته، کارکرد پای فعال در مقایسه با پای ثابت فرق زیادی نداشت.

کارکرد شریانی پا پس از برخاستن و راه رفتن بررسی نشد. داوطلبان حاضر در این مطالعه فقط یه گروه کوچیک از افراد سالم بودن، اما واسه اینکه دریابیم تکون دادن پا به افزایش جریان خون در شریانای اصلی کمک می کنه، کفایت می کردن. در این شرایط می تونین در جواب کسائی که می گن تکون دادن پا اونا رو آزار میده، بگید این کار به نفعتون هستش. هم اینکه یادآور شویدکه این کار کالری می سوزونه،. مطمئنا همه دوست دارن به همین راحتی کالری بسوزونن.

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *