قندها می تونن موذیانه بر کیفیت تغذیه آدمی اثر بدی بذارن. هم اینکه به کار گیری این مواد تا حدی اعتیادآوره. واسه درک این موضوع کافیه که اثرات تغذیه ای کربوهیدراتای مرکب رو با اثرات مشابه در کربوهیدراتای ساده (مثل قند معمولی، لاکتوز شیر و مالتوز) مقایسه کنین. گروه اول منبع بهتری واسه تأمین انرژی ورزشکاران حساب می شه، گروه دوم دردسرزا هستن.

اشکالات قند

کربوهیدراتای ساده واقعا قندهایی از پیش هضم شده هستن. این قندها خیلی سریعً تبدیل به قند خون می شن. واسه همینه که اون وعده های غذایی یا ته بندیایی که قند زیادی دارن؛ یا آرد سفید آماده شده، یا برنج آرد شده پس از مدت کوتاهی انرژی زیادی جفت و جور می کنن. در این حالت قند خون شما بالا میره. مدت کوتاهی بعد از وقوع این حالت سطح قند خون شما سقوط می کنه و منتهی به ایجاد نشونه هایی چون خستگی عضلانی، گیجی، عصبانیت و سردرد می شه، طوری که دوباره میل مفرطی به خوردن مواد قندی پیدا می کنین. پرواضحه که این حالت بر توان ورزشی شما نخواد اضافه کرد.

کسائی که قند و غلات آماده رو به مقدار زیاد و عوضش غذاهای لازم مصرف می کنن از کمبودهای تغذیه ای و هم چاقی و خرابی دندانه ها رنج می برن. کربوهیدراتهای ساده بیشترً دارای ویتامین، مواد معدنی و کمی سلولز هستن. مصرف افراطی مواد قندی مانع سوخت و ساز طبیعی کربوهیدراتا می شه طوری که مشاهده نشونه هایی مثل سوء هاضمه، سوزش سر دل و تهوع پس از مصرف مواد قندی عجیب نیس.

اگه شما طبق عادت مقدار خیلی از مواد قندی مصرف می کنین، در آینده شایدً بیشتر از بقیه افراد دچار مریضی افزایش فشار خون، مریضی قلبی و مرض قند میشین. هم اینکه، ارتباطاتی هم بین مصرف زیادتر از اندازه مواد قندی و تمایلات جنایی در افراد دیده شده.

حتی اندازه دچار شدن به سرطان هم در نتیجه مصرف این مواد بالا میره.

دکتر مایکل کولگان، یکی از بهترین کارشناسان تغذیه ورزشی، نظریه با ارزشی رو علیه مصرف مواد قندی در ورزشکاران میگه. اون میگه که افت و خیز یهویی قند خون بعد مصرف مواد قندی قبل از ورزش به درستیً منتهی به شدید شدن اتلاف گلیکوژن عضلانی می شه. این به معنی کاهش توان ورزشیه.

بازم به دلایل بیشتری نیاز دارین تا به مضرّات به کار گیری این نوع قندها ایمان بیارین؟ مصرف کربوهیدراتای ساده سطح اسید اوریک شما رو بالا می بره، عمل گلوکز بدن شما رو پایین می آورد، سوخت و ساز چربی رو دچار مشکل می کنه و سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون رو بالا می بره.

حتی سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی امریکا که ماهیتاً سازمان محافظه کاریه، تازگیاً به این نتیجه رسیده که قندها رو باید به عنوان یه ماده سمی تلقی و اونو از قفسه های فروشگاه های مواد غذایی جمع آوری کرد.

پس نسبت به اندازه قند رژیم غذایی خود بی توجه نباشین. عاقل باشین و مانند ورزشکاران واقعی از خوردن کربوهیدراتای ساده دوری کنین و به نیازای واقعی بدن خود یعنی مصرف کربوهیدراتای مرکب بپردازید.

کربوهیدراتا و انرژی

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *