اشپل ماهی همونجوریکه خوبه میتونه مضر هم باشه.اشپلِ ماهی شامل مقدار خیلی از اسیدهای چرب امگا-۳ از نوع ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DPA) هستش و به عنوان یکی از بهترین منابع ویتامین B۱۲ شناخته می شه.

 

 

اسیدهای چرب امگا-۳ واسه کارکرد مطلوب مغز و سلامت قلب حیاتی هستن، و به کاهش التهاب در بدن کمک می کنن. ویتامین B۱۲ هم نقش مهمی در کارکرد مطلوب مغز داره و در تبدیل کردن غذا به انرژی، خیلی مهمه.هر ۲۸ گرم از اشپلِ ماهی سالمون شامل ۱۰۹۶ میلی گرم (بیشتر از یه گرم) از اسیدهای چرب امگا-۳ه

 

که ۴۳۸ میلی گرم اون از نوع EPA و ۵۱۴ میلی گرم اون از نوع DPA تشکیل می شه. مهم بودن این اندازه از امگا-۳ موجود در اشپل ماهی وقتی بیشتر می شه که بدونیم انجمن قلب آمریکا به همه افراد پیشنهاد می کنه تا روزانه یه گرم امگا-۳ دریافت بکنن. علاوه بر این،

 

 

هر ۲۸ گرم از خاویار ماهی سفید هم شامل ۱۵.۸ میکروگرم از ویتامین B۱۲ه که ۲۶۳ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین مهم رو برطرف می سازه.تخم ماهی دقیقا مثل تخم مرغ، مقدار زیادی کلسترول داره. هر ۲۸ گرم از خاویار مشکی دارای ۱۶۵ میلی گرم کلستروله،درحالی که افراد سالم در طول روز نباید بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول دریافت کنن.

 

رژیم غذایی با کلسترول بالا، خطر دچار شدن به مریضی قلبی رو زیاد می کنه.مشکل دیگه اشپلِ ماهی، سدیم اون هستش. هر ۲۸ گرم از خاویار مشکی شامل ۴۲۰ میلی گرم سدیمه، درحالی که هیچ فردی نباید روزانه بیشتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کنه. به خاطر همین بهتره که از خاویار ماهی سفید استفاده کنین، چون اندازه سدیم در هر ۲۸ گرم اون به ۴۵ میلی گرم می رسه.

 

.

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *