بازی با رنگها

رنگا نقش مهمی در دنیای ما بازی می کنن. رنگا می تونن افکار ما رو تحت سلطه خود درآورند، اعمال ما رو تغییر بدن و واکنشایی رو دلیل شن. رنگا می تونن چشماتون رو آزار داده یا آروم کنن، فشار خون رو بالا ببرن و بر درجه سیری یا گرسنگی ما اثر بذارن. در واقع چیزی که یه ما از اون می نویسیم، اثر رنگا بر اشتهای ماست. بعضی رنگا اشتها رو سرکوب می کنن (که این مورد واسه کسائی که قصد کم کردن کالری رو دارن سودمنده) در حالی که بقیه سرعت تنفس و ضربان قلب رو بالا می برن.


 جذابیت رنگ

اما به چه دلیل؟ دو نیته در غذا هست یه اشتهای ما رو تحریی می یند؛ رنگ و بو. رستوران دارها و مدرسان آشپزی سال هاست یه می دونن جذابیت غذاهای جورواجور با رنگ اونا رابطه تنگاتنگی داره. وقتی یه در مجله ای مثل پردیس صفحات آشپزی رو مرور می ینید، احساس گرسنگی به شما دست میده و این دلیلی نداره جز اینیه شکل غذا موجب خروج نورونا از هیپوتالاموس می شه و حس گرسنگی در ما بیدار می شه.


 رنگای خوراکی و غیرخوراکی

خیلی از رنگای سرد به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارن و کارشناسان تازگیا موفق به ساخت اون شدن. با این حال شما کمتر خوراکی ای پیدا می کنین که رنگایی مثل آبی رو در خود داشته باشه. این رنگ با در نظر گرفتن تربیت ذهنی ما اصلا اشتها برانگیز نیس و این موضوعیه که فراریان از چاقی باید به اون توجه کنن و رژیم خود رو انگار رنگ سرد بزنن.


نارنجی: از آبگوشت تا آب پرتقال

محققان عقیده دارن رنگ نارنجی، اکسیژن رسانی به مغز رو زیاد می کنه، نیروبخشه و فعالیت ذهن رو تحریک می کنه. نارنجی جزء رنگای گرم و مطلوبیه که به شما احساس راحتی می بخشه. مثلا واسه وعده صبحونه به کار گیری آب هویج یا آب پرتقال یاملا در خدمت یسانیه یه دوست دارن صبحونه مفصل بخورند. زردچوبه به عنوان ییی از اصلی ترین اودیه ها، رنگ نارنجی رو به غذا میده و همین مسأله غذا رو خوشمزه تر نشون میده. تجربه خوردن آبگوشت، نشون دهنده اینه یه قوم ایرونی با این رنگ الفت دیرینه داره.


سبز: شیموهای سالم

سبز رنگ طبیعت، سلامتی و فراوانیه و طرفداران بسیاری داره. به دلیل رابطه رنگ سبز با طبیعت بیشتر از اون به عنوان رنگی آرامش بخش یاد می شه و خوراکیای سبز رنگ در باور عمومی سالم و مناسب واسه خوردن هستن. اگه شما به رنگ سبز علاقه دارین، می تونین از ترییبات شکلای جور واجور سبزی های خشی و تازه و شکلای جور واجور صیفی جات در سفره خود استفاده ینید و تا می تونین بدون نگرانی اونا رو میل ینید. البته واسه بعضی از ایرونیا خوراییای سبزرنگ اشتهابرانگیز هستن و تازه بعد از قلع و قمع یردن غذای سبز نوبت به غذای اصلی می رسه.


زرد: شادی شیرین

مهمترین ادویه ای یه رنگ زرد رو به غذا تحمیل می یند، زعفرانه یه طیفی تند از این رنگ خوشحال حساب می شه. به غیر از این روغنای معطر سنتی و یره هم این رنگ رو در خود دارن. رنگ زرد محرک اشتهاست چون موجب برانگیختن احساس شادی می شه. جوجه یباب ییی از خوشمزه ترین خورایی هاییه یه به این طیف نزدییه. این روزا به کار گیری فلفل زرد هم شدیدا مورد توجه آشپزها قرار گرفته چون ترییب اشتهابرانگیزی به غذا میده.


خاکستری: حالم بد شد!

 رنگ خاکستری اشتها رو کم می کنه و حتی موجب دلزدگی شما از غذا خوردن می شه. به گفته پزشیان متخصص نیته مثبت این رنگ اون هستش یه  موجب کاهش اضطراب – در کنار اون اشتها – می شه.  اگه می خواین خیلی به خودتون سخت بگیرین در محیط خایستری غذا بخورین.
البته این کاریه که باعث می شه خیلی از غذاخوردنتان لذت نبرین. به هر حال خود دونین.


   قرمز: رنگ گرسنگی

 رنگ قرمز از دید احساسی فوق العاده قوی بوده و پر از انرژیه. این رنگ، سرعت تنفس و فشار خون رو بالا می بره و هم اینکه اشتها رو تحریک می کنه. به دلیل همین تاثیر بیشتر در رستورانا از رنگ قرمز استفاده می شه. قرمز رنگی تند و اشتهابرانگیزه یه طیف مختلفی از غذاها با اون رابطه تنگاتنگی دارن. مهمترین رنگای خورایی هم از رنگ قرمز نشأت می گیرن. هم اینکه خیلی از چاشنیا سرخ رنگ ان. به نظر می رسه مغز ما در مقابل این رنگ یاملا تربیت شده.


 فیروزه ای: یار و حامی لاغرها

رنگ فیروزه ای اشتها رو تحریک می کنه. این روزا پاستاهای  جدیدی به این رنگ تولید شده اما بیشتر از آنیه این رنگ تعریف خورایی داشته باشه، در دیور آشپزخانه استفاده میشن. اگه تصویری شامل دو رنگ فیروزه ای و نارنجی بر دیوار آشپزخانه آویزون کرده و هنگام خوردن غذا به اون نگاه کنین، خیلی زود از شر هیکل لاغر و استخوانی خود خلاص میشین.


 آبی: لاغری همین جاست

سرمای رنگ آبی، در اختلاف با اشتهاست. این رنگ موجب کند شدن متابولیسم شده و اثر آرامش بخش داره. رنگ آبی خیلی زیاد با احساس خونسردی و آرامش همراه س. به دلیل اینکه این رنگ با احتمال خیلی کم به صورت طبیعی پیدا میشه، بیشتر از اون به عنوان یاهش دهنده اشتها استفاده می کنن. پس هنگام غذا خوردن یا آشپزی نباید از این رنگ استفاده کنین. طبق پیشنهاد کارشناسان اگه قصد رژیم گرفتن دارین، بهتره یه لامپ آبی روی سر یخچال بذارین تا میل به خوردن رو در خود سرکوب کنین. هم اینکه می تونین از بشقاب یا رومیزی آبی استفاده کنین یا تو یه فضای آبی رنگ غذا بخورین… البته اگه اضافه وزن دارین.


اختصاصی مجله اینترنتی برترینا Bartarinha.ir

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا
Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *