اگه آخرین باری که به دلیل سرماخوردگی، ورم مفاصل، جوش یا آلرژی، آنتی بیوتیک مصرف کردین، در همون زمان اشتهای شمام خیلی زیاد شد، میشه گفت دلیل اون اثرات دارو بوده.

وقعیتایی که بدن شما احساس گرسنگی کاذب می کنه رو بشناسین و راه مقابله با اونو هم یاد بگیرین.خیلیا دارای اضافه وزن هستن. دلیل اون چیه؟ اونا بیشتر از چیزی که بدنشون به اون نیاز داره غذا می خورن و این مسئله تقصیر خودشونه. خوردن تنقلات هنگام تماشا کردن تلویزیون و یا در مواقع بیکاری (بدون اینکه احساس گرسنگی داشته باشیم)، یکی از نمونه های این زیاده روش. اما به غیر از زیاده روی و بیکاری، زیاد خوردن چه علل دیگری هم ممکنه داشته باشه؟ ممکنه بخشی از اون، تقصیر عادتامون باشه، در حالی که بقیه مواقع علل دیگری محرک اشتهای ما هستن.

به گزارش سلامت نیوز لیست زیر رو بخونین تا علاوه بر شناختن اون علل، راه های مقابله با اونو هم بشناسین.

۱ – شب قبل به اندازه کافی نخوابیده اید: کم خوابی از دو جهت در افزایش اشتهای ما موثره؛ کمبود انرژی، که عکس العمل طبیعی بدن ما به اون، درخواست مصرف مواد غذاییه و هم اینکه مشکل در ترشح هورمون اشتها. وقتی بدن ما خسته س، هورمون لپتین (که به وسیله سلولای چربی ترشح می شه و در کنترل اشتها موثره)، کم میشه؛ در حالی که اندازه هورمون گرلین (که به وسیله معده ترشح شده و اشتها رو تحریک می کنه)، زیاد می شه. این دو هورمون عملکردشون علیه شما می شه. راحت ترین کاری که می تونین واسه مقابله با این وضعیت انجام بدین اینه که شبا ۸ ساعت خواب کامل داشته باشین. اگه به هر دلیل شب قبل نتونستید خواب کافی داشته باشین، روز بعد حتماً همراه خود تنقلات سالمی مانند میوه تازه، کربوهیدراتای سبک و پروتئینای کم چربی داشته باشین تا بتونین بدنتون رو راضی نگه دارین.

۲ – داروهایی مصرف می کنین که افزایش اشتها از جمله مشکلات اون هستش: اگه آخرین باری که به دلیل سرماخوردگی، ورم مفاصل، جوش یا آلرژی، آنتی بیوتیک مصرف کردین، در همون زمان اشتهای شمام خیلی زیاد شد، میشه گفت دلیل اون اثرات دارو بوده. اگه شما قبل از مصرف دارو یه وعده غذایی کامل خوردین و پس از اون احساس گرسنگی می کنین، به این احساس گرسنگی توجه نکنین؛ به دنبال راه حلایی مانند جویدن آدامس، نوشیدن یه لیوان قهوه و یا حتی مسواک زدن باشین. اگه شما به هر دلیل چاره ای ندارین از این جور داروها به مدت طولانی استفاده کنین، حتماً از متخصص تغذیه بخواین به شما یه برنامه غذایی بده که هم احساس گرسنگی شما ارضا شه و هم به سلامت شما آسیبی نرسه.

۳ – بدن شما تشنه یا دچار کم آبیه: علائم کم آبی بدن (خواب آلودگی و کمی انرژی) خیلی مثل علائم گرسنگیه؛ به خاطر همین هم ممکنه شما تصور کنین واسه رفع این حالات و افزایش انرژی باید غذا بخورین. وقتی شما تشنه اید، دهنتون خشک می شه؛ حالتی که با خوردن (به جای نوشیدن!) موقتاً رفع می شه. در اینجور شرایطی پیشنهاد می شه فرد ۱۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، یه لیوان بزرگ آب یا چای معطر کم رنگ بخوره. اگه بعد از ۱۰ دقیقه بازم احساس گرسنگی کرد، در اون صورت مبادرت به خوردن کنه. انجام این کار بعضی وقتا می تونه از ورود چند صد کالری اضافی به بدن شما جلوگیری کنه.

۴ – وقت خوردن غذا هستش:گویی واسه همه یه عادت شده که وقتی زمان خوردن غذا فرا می رسه، ما شروع می کنیم به غذا خوردن، گاه حتی بدون اینکه واقعاً گرسنه باشیم. درسته که بعضی وقتا داشتن برنامه غذایی منظم واسه جلوگیری از گرسنگی زیادتر از اندازه لازمه، اما در عین حال ما باید به علائم بدن خود هم توجه کنیم. از این به بعد هر گاه خواستین غذایی بخورین، از خود سوال کنین واقعاً گرسنه اید؟ اگه جواب منفی بود، یا به مقدار خیلی کم از اون غذا بخورین، یا خوردن اون وعده رو به یه ساعت بعد (نه بیشتر) بندازین. این نکته در شرایطی که معموله در اونا ما چیزی بخوریم (مانند هنگام سفر با هواپیما) هم باید رعایت شه. تلاش کنین قبل از سفر هوایی برنامه غذایی خود رو به شکلی تنظیم کنین که در طول سفر مجبور نباشین در حالت سیری چیزی بخورین. هم اینکه از مهماندار هواپیما بخواین براتون چند نوشیدنی بیاره تا احساس گرسنگی کاذب که در اثر تشنگی به وجود میاد رو بر طرف کنین.

۵ – بعد از ورزش: ما باید بعد از ورزش بدن خود رو بازسازی کنیم و معمولاً بعد از ورزشای سنگین و طولانی، شدیداً احساس گرسنگی می کنیم. اما این بدین معنا نیس که بدن ما به همه اون کالریای اضافی نیاز داره! معنی واقعی این احساس اینه که شما باید به بدن خود یه ماده غذایی مقوی برسونین. تو یه همچین موقعیتی بهتره از مرغ یا گوشت کم چرب و کباب شده (پروتئین، ماهیچهاتون رو تقویت می کنه) یا برنج قهوه ای یا بقیه غلات استفاده کنین. این مواد خیلی زود باعث رفع احساس خستگی شده و به مدت زیادی شما رو سیر نگه می دارن.

۶ – زمان زیادی از خوردن غذا نمی گذره:شما تازه یه وعده غذا خوردین اما چند دقیقه بعد دوباره احساس گرسنگی به شما دست میده. از خودتون می پرسین «به چه دلیل من هنوز گرسنه ام؟» هورمونای اشتها نیاز به زمان دارن تا بتونن به مغز شما اعلام سیری کنن. واسه اینکه از این حسی که بعد از غذا در شما به وجود میاد جلوگیری کنین، چند نکته رو همیشه یادتون باشه: غذاتون رو آهسته بخورین، غذاهای جور واجور واسه خوردن انتخاب کنین و تلاش کنین هر وعده غذایی شما حتماً شامل پروتئین و کربوهیدرات باشه. اگه با این وجود بازم احساس گرسنگی می کنین، یه آبنبات نعنا بخورین تا این حس کاذب از بین بره.

۷ – دور و بریا شما پرخور هستن:تحقیقات نشون میدن که افراد در خیلی از مواقع در خوردن به صورت ناخودآگاه از همدیگه تقلید می کنن. وقتی یه نفر پرخوری می کنه، بقیه هم کم وبیش تقلید می کنن. واسه جلوگیری از این تقلید ناخودآگاه، یه دقیقه تأمل کنین و عادات غذایی خودتون رو یادآور شید. یا اگه فردی در نزدیکی شما در حال خوردنه، اونو موقتاً ترک کنین. اگه به دنبال یه راه حل دائمی هستین، تلاش کنین به جای اینکه تحت اثر دور و بریا خود قرار بگیرین، شما اونا رو تحت اثر قرار داده و به عنوان الگوی اونا عمل کنین. در این صورت دور شکم تون هم زیاد نمی شه و اونا هم از شما خیلی ممنون می شن. به گفته یکی از کارشناسان، «همونجوریکه چاقی یه امر مسریه، عادات خوب غذایی هم قابل سرایته.»

۸ – شما غذایی رو می ببینن یا بوی اون به مشامتان می رسه:ما با حواسمون، بیشتر از شکم مون، از غذاها حال می کنیم! وقتی بوی مطبوع غذا به ما می رسه یا اونو می بینیم، حتی اگه در حد یه تصویر در تبلیغات یا تلویزیون باشه، بزاق دهنمون ناخودآگاه ترشح می شه که همین مسئله اشتهای ما رو تحریک می کنه. از نمونه های این جور موقعیتا میشه به دیدن و بوییدن چند کیک در حال پخت، دیدن تنقلات در آشپزخانه و یا دیدن یه برنامه آموزش آشپزی اشاره کرد.بهترین راه حل: «چشم نبیند، دل نخواد». خیلی سریعً محل رو ترک کنین، یا تنقلات رو مخفی کنین یا تلویزیون رو خاموش کنین. با این کار به احتمال خیلی زیاد از خوردن اونا صرف نظر می کنین.

۹ – دچار استرس هستین:تحقیقات نشون میدن که وقتی افراد دچار استرس می شن، تمایلشان به غذاهای چرب، شور، و شیرین افزایش پیدا می کنه. این غذاها اعصاب رو آروم می کنن و حس خوبی رو در دهن فرد ایجاد می کنن. اما این تنها وجه قضیه نیس. هنگام استرس، فعل و انفعالات شیمیایی در بدن باعث افزایش اشتها می شن. افزایش هورمونای اشتها (کورتیزول و انسولین)، اشتهای شما رو تحریک می کنه. در هر صورت باید تلاش کنین عاقلانه تصمیم بگیرین.

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *