اشتهای زیاد واسه خوردن صبحونه

اشتهای زیاد واسه خوردن صبحونه 

واسه خوردن صبحونه مقوی و خوشمزه اشتها ندارین. این مشکل خیلی از افراده که اول صبح اشتها ندارن تا صبحونه بخورن. واسه تأمین انرژی لازم بدن در اول صبح شکلای جور واجور نون، مربا، کره، عسل، خامه، حلیم، پنیر، تخم مرغ، عدسی و غلات آماده صبحونه مثل برشتوک پیشنهاد می شه. تیکهایی از یه سیب برش زده به همراه پنیر و گردو که پروتئین و فیبر دارن می تونه صبحونه سالمی باشه.

به هزار و یه دلیل بهتره صبحونه بخوریم، اما به یه دلیل خیلی مشخص، نمی تونیم این کار رو بکنیم! دلیل ما اینه: وقتی از خواب بیدار میشیم اشتها نداریم.اصلاً اول صبح دهن ما مزه تلخی میده؛ چه طور می تونیم به یه صبحونه کامل فکر کنیم؟ البته تابستانا وضعیت فرق می کنه.

صبحونه چیه؟

ازم سوال کنین می گم یه وعده غذای زوری که عکس هاش بسیار زیباست و در جست وجوهای اینترنتی میشه زیباترین میزای غذا رو با نام صبحونه پیدا کرد. اما وقتی خودت میخوای همون صبحونه رو بخوری نمی دونم به چه دلیل نمی شه! و اگه از شما سوال کنن، می گین: درسته که صبحونه اولین وعده غذایی واسه تأمین مواد لازم واسه بدنه

و البته اونا که صبحونه می خورن به بدنشون کلسیم، فیبر، روی و آهن بیش تری وارد می کنن و در وعده های غذایی بعدی هم بدنشون ویتامینا و مواد معدنی بیش تری جذب می کنه.

اگه صبحونه بخوریم…

تحقیقات مختلفی در این مورد انجام شده که یکی از معروف ترین اونا رو محققان دانشگاه مینه سوتا انجام دادن. این تحقیق نشون میده بچهایی که قبل از رفتن به مدرسه صبحونه می خورن، نمره های دیکته و ریاضی بهتری می گیرن، در مدرسه تمرکز بیش تری دارن و با بقیه بهتر رفتار می کنن

و البته نسبت به علم آموزانی که واسه خوردن صبحونه از خواب بیدار نمی شن، سالم ترن. علم آموزانی که با خوردن صبحونه روونه مدرسه می شن، مشکلات رفتاری کم تری دارن. پس آنایی که ۲۰ دقیقه قبل از شروع کلاس، صبحونه میل می کنن، نسبت به گروهی که یه ساعت قبل، صبحونه مصرف کردن بیشتر تمرکز دارن و نمره های بالاتری می گیرن.

با در نظر گرفتن این نکته که بیش ترین فعالیت فکری دانش آموزان در ساعتای شروع روزه، پس صبحونه باید شامل مواد غذایی ای باشه که بتونه یه سوم کل انرژی لازم روزانه رو (معادل۶۰۰ تا۷۰۰ کالری واسه پسران و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری واسه دختران) تأمین کنه.

نخوریم چی می شه؟

یه انتخاب، خوردن صبحونه س که به اون گفته شد. انتخاب دیگه نخوردن صبحونه است که ببینیم چه تبعاتی داره: نخوردن صبحونه باعث می شه دانش آموزان احساس خستگی کنن و در نتیجه عصبی تر باشن. وقتی دانش آموز گرسنه باشه انرژی بدنش کم میشه و به دنبال کاهش انرژی بدن نیروی کافی واسه فکر کردن نداره،

پس تمرکزش پایین میاد و در نتیجه یادگیری شدیدا افت پیدا می کنه. کلا تغذیه ناجور که به اندازه کافی آهن، ید و پروتئین وارد بدن نکنه، روی رشد ذهنی و بهره هوشی (IQ ) اثر میذاره.

چه بخوریم بهتره؟

واسه تأمین انرژی لازم بدن در اول صبح شکلای جور واجور نون، مربا، کره، عسل، خامه، حلیم، پنیر، تخم مرغ، عدسی و غلات آماده صبحونه مثل برشتوک پیشنهاد می شه. تیکهایی از یه سیب برش زده به همراه پنیر و گردو که پروتئین و فیبر دارن می تونه صبحونه سالمی باشه.البته می تونین یه تخم مرغ سفت شده رو بین دو لایه نون گرد سبوس دار قرار بدین و یه پرتقال تازه به صبحونه تون اضافه کنین.

اگه بازم میل نداشتیدبرای خودتون پیتزای صبحونه آماده کنین؛ اینطوری که یه تیکه نون ترد رو در نظر گرفته، ۳ قاشق غذاخوری پنیرکم چرب روی اون ریخته و تیکهای برش خورده گوجه فرنگی رو روی اون بذارین و در آخر حدود یه قاشق چای خوری روغن زیتون و مقدار کمی نمک و فلفل روی اون بریزین.

حالا واسه این که یافته های منفی نخوردن صبحونه رو از خودمون دور کنیم بهتره دنبال راه هایی بگردیم که اشتهایمان زیاد شه. مثل همون تصاویر میزهای صبحونه که در جست وجوهای اینترنتی دیدیم و ما رو به خوردن صبحونه علاقه مند می کنه.

اولین راه اینه که شبا کم تر شام بخوریم. این کار به احساس گرسنگی اول صبح خیلی کمک می کنه. می تونیم به خوردن صبحونه ای متفاوت فکر کنیم و به صبحونه به عنوان بخشی از درمان یه مریضی نگاه کنیم و اشتها ندارم و نمی تونم بخورم، رو کنار بذاریم و البته بهتره وعده های غذایی رو در وقتای مشخص و مشخصی صرف کنیم.

مثلاً صبحونه ساعت هفت صبح، اگه ناهار در مدرسه هستیم ساعت ۱۲ و اگه در خونه صرف می کنیم بعد از پایان مدرسه و در آخر شام رو حدود ساعت ۹ شب بخوریم.

.

منبع :gahar.ir

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *